// RBR kunstseminar 2018

Livet og kunsten henger sammen

Natasja Askelund var en av kunstnerene som holdt foredrag om sin eget kunstnervirksomhet på seminaret 3. og 4.mars med Rogaland Bedriftskunstforening i Stavanger .

img 2792
Av Marit Vasshus

Askelund er maler og bildekunstner og startet med Kunstakademiet, som en viktig del av kunstnerkapet, forteller Askelund.

- Og livet og kunsten henger sammen, forklarer Askelund. For alle som uttrykker seg, handler det om en selv, fremhever hun.

- Maleriet er umiddelbart, en uttrykksform som setter merke som en slags urkraft. Maleriet er en uuttømmelig kilde og bærer en tradisjon som gir frihet, mener Askelund.

Etter utviklingsstudier i Nederland, debuterte hun 22 år gammel på Hå prestegård. Natasja Askelund fremhever at hun i starten malte figurative motiver.  Etter 20 år som profesjonell kunstner, er hun etter hvert mer opptatt av verden og politikk.  Inspirasjon gar Askelund også  hentent fra kunsthitorien med bla.a Carvaggio, som er en mester i bildekunst.

I 2008 begynte Askelund å male på nye måter, og hun har også latt seg inspirere av  Judith og Alfernis, sammen med elementer i tegneserier som Fantomet, Lykcy Luke og Donald.

Trangen til å skape er driveren
I prosessene i kunstnerskapet er trangen til å skape noe veldig viktig. Maleriet på lerretet og virkemidlene driver prosessen. Kraftfullt, ubehagelig, male og vaske bort. Kunsten er å bruke lite maling, samtidig som uttrykket har kraft. Fargene er det største virkemiddelet mitt, deretter kommer form og figurasjon, understreker  Askelund.

I 2012 begynte kunstneren å male over original malerier og laget en ny kopi ved siden av. Motivet ble brukt to ganger, der ekspressive bilder ble kombinert med overmalinger.
Kunsteren var opptatt av hva som skjer i kunstverdenen, et samfunnsengasjement der hun ønsker å bruke kunstens kraft med erfaringer om at "det er viktig å stå an av".

Utstilling på Galleri Oppdahl
I 2015 hadde kunstneren utstilling i galleri Oppdahl med tittelen Undestructable. Hun laget glaserte keramisk former av små nyfødte babyer.

Senere laget Askelund et stort utsmykningsprosjekt på Bergåstjern sykehjem. Veggtepper som var maskinlaget på Sørlandet. Omgivelsene for sykehjemmet ble brukt, ved at Bergåstjern var et lite lokalt tjern med tilknytning til stedet. Det visuelle uttrykket var viktig for beboerene, og det var lite penger. Utsmykningen skulle være betydningsfult for beboerne uten å forstyrre.

Med nytt atelier på Tou Scene uten vinduer som kan åpnes, måtte kunstneren finne nye materialer til bildeuttrykket. Akrylmaleri ble eksperimentert med.  Bomullslerretet ble funktet, og malingen blødde utover bomullslerretet. - Det som har hendt meg ligger igjen på lerretet, fremhever kunstneren.

"Embrace"
Natasja Askelund fikk et nytt utsmykningsoppdrag på et annet sykehjem: det ble et gigantisk vevd veggteppe på fem meter x seks meter. Garnet med flere hundre fargenyanser ble farget og spunnet og vevd i Tibet av tre lokale kvinner som brukte et halvt år på å lage veggteppet som bærer navnet "Embrace".

"Hating blue, loving you"
Nylig laget kunstneren en utstilling på Bømlo med tittelen  "Hating blue, loving you". Alle arbeidene er i blått, med inspirasjon  fra store hav, døden og kjærligheten.

- Jeg begynner arbeidene i total angst og beven og aner ikke retningen på hva det skal bli for lags arbeider, understreker Askelund. Jeg finner skaperkraft og skaperglede, og når jeg finner dette sporet, gir det en utrolig glede, forteller hun.

11/03/2018/ Marit Vasshus