// Aktiviteter vår 2022

Omvisning og foredrag på Jan Groth utstillingen 9. juni 2022

RBR inviterer medlemmer til omvisning og foredrag på Jan Groth utstillingen på Stavanger Kunstmuseum.

RBR på Jan Groth utstilling på Stavanger Kunstmuseum juni 2022. Foto: Kristine Lie
RBR har gleden av å invitere medlemmer til omvisning og foredrag på Jan Groth utstillingen på Stavanger Kunstmuseum.

Torsdag 9. juni 2022 kl 17:30 får RBR omvisning og foredrag om Jan Groth av kurator for denne utstillingen: Vibece Salthe.

Jan Groth (1938 - 2022) er en av våre aller fremste billedkunstnere. Gjennom mer enn 60 år, fra debuten på Charlottenborgs Efterårsudstilling i 1958, utviklet han et særegent og konsistent kunstnerskap preget av et fortettet uttrykk som sentreres rundt streken som uttrykksmiddel.

Selv om Groth er mest kjent for de store gobelinene med hvit strek på brunsvart bunn, har han i senere år videreutviklet streken i form av monumentale veggtegninger og frittstående skulpturer.

I den aktuelle utstillingen vil vi vise 4 nye veggtegninger skapt spesielt for rommene på museet, i tillegg til et utvalg sentrale gobeliner og skulpturer samt tegninger og arkivmateriale. Gjennom ulike nedslagspunkt i Groths kunst og virke vil vi forsøke å gi et bilde av et kunstnerskap- som fortsetter å fascinere det allmenne publikum så vel som en yngre generasjon kunstnere.

Gratis å delta for RBR medlemmer.
Påmelding til: jof@nortrain.no